dinsdag 3 juni 2014

#5 It's all about the music


Nummer 5 alweer! Deze keer muziek waarvan je misschien niet zou verwachten dat ik er naar luisterde, maar toch zeker wel doe. Ik luister niet naar één soort genre, maar wil qua muziek graag alles ontdekken en kunnen luisteren. Ik zal niet snel iets stom vinden en creativiteit bij een muzikant of band is voor mij geen enkel probleem. Als het fijn klinkt luister ik er naar en dan hoeft het voor mij niet meteen 'goede' muziek te zijn. In dit artikel zal je dan misschien ook een aantal nummers tegenkomen waarbij je denkt: 'huh? vindt ze dat nou écht goede muziek?'. Mijn antwoord daarop is simpel, het hoeft niet goed te zijn om leuk te zijn.

The Pitcher - Music To Keep Me Alive

Hardstyle, hardcore, echt ik houd ervan! Het gevoel dat door m'n lichaam stroomt als ik er naar luister is gewoon zo geweldig, bijna niet te omschrijven. Het is alsof er een rush door m'n lichaam gaat die niet meer te stoppen is en het geeft mij gewoon een heel goed gevoel. Vaak hoor ik mensen over hardstyle of hardcore zeggen dat het nergens over gaat, of dat het alleen maar 'beuk'-muziek is. Ik ben het hier echt totaal niet mee eens. De meeste nummers hebben echt een boodschap en ondanks dat het in dit nummer maar één zin is die dat duidelijk maakt. Er zit een boodschap in. Ik vind de opbouw in het nummer ook heel veel, van rustig naar snel, van iets kleins naar iets groots.  

Beady Eye - Start Anew (acoustic)

Nou, wat een verrassing, alweer Beady Eye, maar ik kon het echt niet laten. Start Anew is echt een prachtig nummer, een goede boodschap en weer een perfecte combinatie tussen muziek en tekst. Voor de verandering heb ik even een akoestische versie genomen, in plaats van de studio versie, maar om eerlijk te zijn zal je echt amper verschil horen als je laatstgenoemde ook gaat luisteren. De mannen van Beady Eye barsten van het talent en dat bewijzen ze maar eens flink in deze studio. Het nummer heeft ermee te maken dat je altijd de kans moet grijpen om ergens opnieuw aan te beginnen, ondanks wat er allemaal al is gebeurd. Niet alleen een mooi nummer om naar te luisteren dus, maar ook een hele mooie betekenis.
  
The Neighbourhood - Sweather Weather

The NBHD, oftewel The Neighbourhood, is een band die ik echt al heel erg lang volg. Ondanks dat hun nummer Sweather Weather nu pas bekender wordt in Nederland, ken ik het al een paar maanden en was het ook zeker een favoriet. Toch begon het nummer een beetje te verwateren, totdat ik het ineens op de Nederlandse radio hoorde. Het nummer klinkt echt heel erg fijn, ondanks dat het (naar mijn mening) niet echt een hele diepe betekenis heeft. Wél blijven sommige delen uit de tekst nog steeds bij mij hangen, omdat ze gewoon volledig kloppen met hoe ik soms denk. Neem bijvoorbeeld de zin:

"Sometimes the silence guides our minds, to move to a place so far away."

Ik heb heel vaak dat ik zo in verdachten verzeild raak dat het lijkt alsof ik op een totaal andere plek beland, deze zin omschrijft dit dan ook perfect. Dit nummer is voor mij eigenlijk ook zo'n plek, want als ik naar dit nummer luister ga ik naar een hele andere plek met m'n gedachten en als een nummer dat bereikt is dat heel bijzonder. Ook de video vind ik mooi, helemaal in zwart/wit stijl, the Neighbourhood doet dit bij bijna alle video's en dit vind ik een mooie manier om video's aan te laten sluiten op elkaar.

Chris Brown - For Ur Love

Heerlijk vind ik het om soms even naar een zoetsappig liefdesnummer te luisteren. Dit nummer van Chris Brown sluit daar dan ook volledig op aan, niet alleen de titel, maar ook het nummer zelf draait volledig om de liefde en Chris zingt dan ook vrolijk dat hij alles voor je zal doen als je zijn meisje bent. Heel erg leuk allemaal, maar na het hele gebeuren met Rihanna zou ik niet snel zijn meisje willen zijn. Dat doet niet af van het feit dat dit nummer gewoon heel erg cliché is, maar wel heel prettig om naar te luisteren.

Bløf - Omarm

Normaal heb ik het niet zo met Nederlandse muziek, maar dit nummer van Bløf kan ik eeuwig luisteren. Dit nummer luister ik voornamelijk vanwege de tekst, die op een geweldige manier is geschreven. Elk woord, elke zin is gerelateerd aan elkaar en dit vormt samen een heel mooi geheel. Alsof een gedicht door Bløf is omgezet in een nummer. Het is ook een rustig nummer en als je dat vergelijkt met de hardstyle aan het begin van dit artikel is dat soms ook even een hele fijne afwisseling.

Luister jij ook wel eens muziek die uit je 'comfort zone' ligt?

1 opmerking:

  1. Fijne liedjes heb je uitgekozen zeg! Ik ben het echt eens met je omschrijving over hardstyle, ik word er gek genoeg ook enorm rustig in m'n hoofd van :-)

    BeantwoordenVerwijderen