woensdag 26 maart 2014

#2 It's all about the music


In de vorige 'it's all about music' zat er totaal geen regelmaat in de muziek die ik luisterde, maar dat is de afgelopen twee weken behoorlijk veranderd. Het is niet een bepaalde stijl die ik luister op het gebied van muziek, maar de afgelopen weken ben ik helemaal in de ban van live performances. Live optredens waarbij de stem (en evt. muzikaal talent) van de zanger(es) zo goed mogelijk tot recht komt.

Ed Sheeran feat. Mikill Pane - Little Lady (BBC Live Lounge)

Ik wil graag beginnen met één van m'n favoriete artiesten, Edward Christopher Sheeran, (nu ik zo de rest van het lijstje door kijk besef ik dat dit eigenlijk allemaal favoriete artiesten zijn). Ed Sheeran is vooral bekend van zijn nummer 'The A Team'. Ed schreef het nummer na een ervaring die hij mee maakte in een daklozencentrum. The A Team gaat over een meisje die in 'the class A team' (term voor een drugscategorie van o.a. heroïne en cocaïne) haar uitweg probeert te vinden en er zelfs zo ver in gaat dat ze als prostituee werkt om haar verslaving te bekostigen. Een heel erg zwaar onderwerp, maar wat Ed in het nummer doet is het zo omschrijven dat de zwaarte van de betekenis een beetje verbloemd wordt. Little Lady is een eerdere versie van 'The A Team'. Het refrein in Little Lady is hetzelfde als in The A Team en de rap in het nummer omschrijft dezelfde gebeurtenissen. Stiekem moet ik bekennen dat ik Little Lady eigenlijk nog een mooier nummer vind. Het is echt een verhaal dat gezongen/gerapt wordt en dat raakt mij toch iets meer. Het nummer is te vinden op het album: No. 5 Collaborations Project. Op dit album werkte Ed Sheeran met meerdere artiesten samen.

Dio - Ze Houdt Van Me (Live @ Lowlands 2012)

Ja, Dio, kennen jullie hem nog? Voor velen is het misschien gek om dit te zien, aangezien de meeste van jullie hem waarschijnlijk alleen maar kennen van Dom, Lomp & Famous en z'n korte deelname aan WIDM (seizoen 12), maar deze man maak nog steeds muziek hoor! En hele fijne muziek kan ik wel zeggen, vooral z'n laatste album, Benjamin Braafs Festival vind ik heerlijk creatief en fijn om naar te luisteren. Zijn eerste album vond ik al heel erg goed qua teksten (Rock & Roll), maar aan de 4 jaar die er tussen de albums zit kan ik echt merken dat hij heel erg gegroeid is. Het leuke aan dit nummer vind ik dat het zo schattig is, het is heel erg lief geschreven en het maakt mij dan altijd erg blij.

Bastille - We Can't Stop (Miley Cyrus cover) (BBC Live Lounge)

Bastille, wat zijn jullie leuk! Een tijdje terug waren ze nog in Nederland voor een concert (waar ik helaas niet bij kon zijn) en ze zijn dan ook de nieuwe ontdekking van 2013/2014. Deze Britse band houdt wel van een grapje en coverde daarom in de BBC Live Lounge 'We Can't Stop' van Miley Cyrus. Om toch een beetje de draak te steken met Miley en haar gedrag en alle berichten over de reactie van haar vader hierop, hebben ze een aantal zinnen aangepast in het nummer en zelfs een stukje van 'Achy Breaky Heart' van mr. Cyrus himself eraan toegevoegd. Een hele leuke versie en zeker het luisteren waard.

Rihanna - Stay (Live on SNL)

Ondanks dat ik Rihanna af en toe best 'over the top' vind, doet dat niets onder aan haar kwaliteiten als zangeres. In deze live versie van het nummer 'Stay' bewijst ze dat nog maar eens. Het nummer op zichzelf is al prachtig, maar deze versie doet mij toch iets meer. De manier waarop ze het zingt is erg mooi en als je naar de beelden kijkt zie je ook dat het recht uit haar hart komt. Er zit gevoel in en dat is wat mij zo raakt.

Tom Odell - Another Love (Live @ Pinkpop 2013)

Ik denk dat ik dit nummer van Tom Odell toch wel een van de allerfijnste vind van z'n album Long Way Down. Het nummer is krachtig en het feit dat hij het niet altijd even netjes houdt qua taalgebruik maakt het voor mij alleen nog maar krachtiger. Het nummer gaat erover dat hij z'n vertrouwen in de liefde is kwijt geraakt in een oude relatie en daarom in een nieuwe relatie niet de nieuwe liefde kan geven die z'n partner verdient. Een nummer met veel power en hier is ook goed te horen dat hij het met die power zingt en speelt, want naast het zingen kan Tom ook nog eens heel erg goed piano spelen en alle emotie in het nummer stoppen.

Wat is jouw favoriete live performance?

1 opmerking:

  1. ik vind dit altijd leuke posts, vorige week nog een CD aangeschaft door zo'n post!

    BeantwoordenVerwijderen