maandag 10 maart 2014

Personal update


Na twee dagen niets gepost te hebben ben ik er weer. Het was nogal een hectisch weekend, maar wel een heel leuk weekend! Ik heb geprobeerd vooruit te werken en dat is dan ook een van de redenen waarom ik juist geen post plaatste. Verder ben ik nog wezen shoppen, werken en ben ik naar een open dag geweest om een vervolgopleiding uit te kiezen.

Zaterdag ging in naar de open dag van de Hogeschool Utrecht. Ik ging kijken bij de opleidingen Farmakunde en Integrale Veiligheidskunde. Nu vond ik Integrale Veiligheidskunde erg tegenvallen met mijn verwachtingen, maar Farmakunde sprak mij zeker aan! Bij Farmakunde word je opgeleid als een soort 'schakel' tussen de farmaceutische industrie en bijv. de patiënten. Je bent dan onder meer verantwoordelijk voor kwaliteitszorg en goede gezondheidsvoorlichting. Ook komt er nog een deel management bij kijken wat je kansen op een baan en een uitgebreide opleiding vergroot.


Farmakunde lijkt mij dus heel erg leuk, maar ik ben ook nog steeds aan het twijfelen over de opleiding: Culturele en Maatschappelijke vorming. Bij deze opleiding leer je je inzetten voor verschillende groepen in de maatschappij en om deze verschillende groepen bij elkaar te brengen. Je leert hoe je mensen motiveert, begeleidt en activeert. Kortom: verschillende (groepen) mensen uit de maatschappij samenbrengen en mee laten doen in de maatschappij. Mensen begeleiden in hun ontwikkeling en mensen voor zichzelf laten opkomen.

Bij beide studies ben je bezig met mensen, bij CMV misschien iets meer dan bij Farmakunde, maar je doet het voor de mensen. Het nadeel van CMV is dat de opleiding niet uniek is in zijn soort en de baankans in het eigen werkveld erg klein is. Vele studenten komen dan ook niet terecht waar ze zouden willen, of komen helemaal niet aan een baan. Dit is totaal anders in tegenstelling tot Farmakunde. De opleiding Farmakunde is uniek en alleen te volgen op de HU. De opleiding is vrij jong, hij bestaat pas 11 jaar en is ontstaan door vraag uit het werkveld. Er zijn nog steeds veel mensen nodig en bijna alle afgestudeerden hebben binnen een half jaar in het werkveld.



Mijn keuze gaat tot nu toe dus uit naar Farmakunde. Dat het in Utrecht is en ik in de Noordkop woon is geen probleem, ik wil graag op kamers en veel reizen is voor mij eigenlijk uitgesloten.

Zo, nu hebben jullie weer een kleine update over waar ik mij dit weekend mee bezig heb gehouden. Na de open dag ben ik nog wezen shoppen bij de Primark en daar komt in de komende dagen ook een bericht over.

Ben jij bezig met een opleiding? Of moet je ook dit jaar een keuze maken? Weet je het al?

1 opmerking:

  1. Ja, ik moet dit jaar een keuze maken en ik kies waarschijnlijk voor journalistiek! Succes met je keuze. <3

    BeantwoordenVerwijderen