woensdag 5 februari 2014

Do It Yourself: pennenhouder of kwastenhouder


Hoera, de eerste DIY-post! Ik wil wat nieuwe dingen proberen en hoop dat jullie dat waarderen. Deze DIY gaat over het zelf 'maken' van een pennenhouder of kwastenhouder. Vaak als ik kaarsen koop, zie ik dat ze er erg mooi uit zien en daar wilde ik iets mee doen.





Het begon allemaal toen ik deze kaarsen bij de Kruidvat (€1,99) zag staan. Er stond bij dat het geurkaarsen waren, maar zoveel geur leek er niet van af te komen. Toch kon ik ze niet laten staan omdat ik ze zo mooi vond! Alhoewel ik er niet van houd om kaarsen te kopen zonder geur, nam ik ze dus toch maar mee. Als de kaars op is gebrand kan ik er namelijk een kwastenhouder van maken, en dat is precies wat ik nodig heb.

Benodigdheden:
- Een uitgebrande kaars in een glas/pot
- Scherp mesje
- Warm water
- Schuurspons of afwasborstel

Wat moet je doen?:
Zodra de kaars uit is gebrand, ga je met het scherpe mesje zoveel mogelijk kaarsvet verwijderen. Zorg dat je alles langs de randen goed mee neemt, maar let er ook op dat je zo min mogelijk glas beschadigd. Ook moet je er voor zorgen dat je het lontje en dat waar deze aan vast zit, wordt verwijderd.

Als je dit hebt gedaan, warm je wat water op, net als je dat bij thee doet. Vervolgens giet je het warme water in het glas (doe dit wel in de gootsteen!) en wacht 5-10 minuten. In de tussentijd kan het overige kaarsvet smelten door de hitte en komt er zoveel mogelijk los.

Als de minuten verstreken zijn ga je proberen om al het kaarsvet te verwijderen met een schuurspons of afwasborstel, mochten er daarna nog wat kleine stukken kaarsvet zitten, kan je deze alsnog met het mesje weg halen, maar het moet mogelijk zijn om al het kaarsvet te verwijderen.

Ik heb al deze stappen zelf gedaan met een oude Bolsius kaars, ik kon deze niet weg doen en besloot toen om er een pennenhouder van te maken, zie hier het resultaat!



Het was gelukt om al het kaarsvet te verwijderen, ook al kostte het wat moeite, maar het resultaat mag er wezen! Ik kon de pot niet weg doen omdat hij zo mooi groot was en de afbeelding met de vogel echt heel schattig was.

Nu ben ik bezig met het opbranden van de geurkaarsen zodat ik snel een paar kwastenhouders heb die er ook nog eens mooi uit zien.

Wat vond jij van deze DIY? En ben je van plan het zelf eens te proberen?


1 opmerking:

  1. Wat een leuk idee! Ik gebruik zelf een leuk glas om mijn kwasten in op te bergen, maar dit is ook gaaf (en lekker goedkoop). X

    BeantwoordenVerwijderen